onsdag den 15. februar 2012

Sexet juice - et samfundsproblem?

Cafeerne i Joe & the Juice-kæden har fået en halvsur smiley - læs artiklen her. Nu skulle man jo tro, at cafeerne er lidt smånussede i hjørnerne eller har problemer med hygiejnen i køkkenet. Men det står langt værre til. Fødevarestyrelsen mener nemlig, at Joe & the Juice bevidst fører kunderne bag lyset ved at love mere, end de kan holde. Sagen er, at de iderige igangsættere af cafeerne har givet deres forskellige juicer fantasifulde navne, som godtroende borgere måske kunne tage så bogstaveligt, at borgerne må føle sig godt og grundig taget ved næsen. Den oplevelse havde kontrollanten fra Fødestyrelsen tilsyneladende. Derfor den sure smiley.
En af juicerne hedder f.eks. "keep the doctor away". Det er soleklart, at man som forbruger må forvente aldrig mere at få behov for en hvidklædt bartskærer, hvis man indtager den sprudlende frugtsaft. Men holder det løfte? Næppe.
Hvad med en drik der hedder "love on the beach"? Her har kontrollanten fra Fødevarestyrelsen sikkert forventet, at få en rusketur på Amager strand. Man fornemmer den enorme skuffelse da drikken kun affødte en regning og niks mere.
Som borger føler jeg mig heldig, at vi har Fødevarestyrelsen til at afdække dette soleklare brud på god forretningsskik. Og der er nok at tage fat på. Hvem har ikke stået i en bagerbutik med strutmund og bestilt et marengskys, uden at bagerjomfruen så meget som har indikeret at købet indebar mere og andet end en kage? Personligt har jeg proppet min kone med kartoffelmos og stegt flæsk i forventningen om brændende kærlighed. Og i stedet for at aktivere amorinerne synes Ole Lukøje, at overtage styringen efter det solide måltid. Det er simpelthen frustrerende.
Fødevarestyrelsen må altså se at komme op i gear, så man kan undgå disse ydmygende situationer.
Omvendt kan man jo også blive positivt overrasket. Jeg købte f.eks. en pose hundeprutter fra Bon Bon. Men i stedet for ildelugtene hundefims indeholdt posen bolsjer. Og sådan kunne man blive ved. Det er virkelig irriterende med al den fantasi og virkelyst. Det er godt, at Fødevarestyrelsen kan holde kreativiteten i kort snor, så det hele ikke ender i pjank og pjat.
Som hårdt plaget skatteborger synes jeg også, det er dejligt, at mine skattepenge går til noget fornuftigt, og det er super, at vi har nogle politikere, som virkelig forstår at prioritere de knappe midler i en svær tid.                 
Hele den europæiske økonomi er ved at kuldsejle totalt, Fjernøsten buldrer frem, og her i lille Danmark, hvor vi normalt bryster os af at være et innovativt videnssamfund, fokuserer vi på overdrivelser i produktnavne, og begrænsninger for selvstændige erhvervsdrivende. Man kunne påstå, at vi, midt i en presset situation, har fokus et helt forkert sted.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar