søndag den 18. december 2011

Man kan kickstarte en motor til døde

Min første motorcykel var en Honda 250. Jeg måtte simpelthen eje et eksemplar af dette japanske pragtstykke. I 1961 vandt Michaelle Hallwood, eller legendariske Mike the Bike, motorcykelløbet over alle race nemlig Isle of Mann TT. Det var første gang en japansk motorcykel vandt løbet men bestem ikke sidste gang. Året før vandt Northon det prestigefyldte løb med en gennemsnitshastighed på 90 km i timen. Året efter tog Honda sejren med næsten 95 km/t en utrolig forbedring på kun et år.
Honda revolutionerede motorcykelindustrien. Hondas 250 var med fire cylindre, overliggende knastaksel og fuldt motorintegreret stel. Min Honda var med blå helstøbt kåbe, og gedebukkestyr. De andre motorbøller i Hillerød kørte stadig Triumph Tiger eller i bedste fald Triumph Bonville. BSA golden Flash, NSU, Northon eller en af de andre nu hedengangne europæiske motorcykler.
Og så var der i øvrigt en anden teknisk forskel. Min Honda var bygget med selvstarter. De europæiske havde fortsat en kickstarter, dvs et vægtstangsbaseret startsystem. Det var dødssygt. Alle motorcykler, scootere og knallerter var udstyret med en kickstarter. Systemet bestod i at man skulle træde en vægtstang ned, som fik motoren til at rulle et par omgange, nok til at aktivere tændingen og dermed sætte motoren i gang. Altså efter teorien. For systemet krævede at motoren var trimmet tip top. Ellers kunne man hoppe og danse på den elendige kickstarter uden andet resultat at man blev svedig, hidsig og møj sur på maskineriet. Jeg skulle bare trykke på knappen, så kom brølet og så kunne jeg vride ørene om på maskinen. Se det var forskellen på om man fik byens flotteste pige på bagsmækken eller ikke, og det gjorde jeg.

Villy Søvndal og regeringen vil kickstarte dansk økonomi. Det er pt. regeringens store mantra. Det hele ser lidt sort ud nu, men bare vent. Når vi sætter foden på kickstarteren vil der ske en masse. De gode tider vil vende tilbage, lover regeringen.

Jeg er overbevist om at Villy Søvndal også har minder om det at kickstarte et eller andet.  Han har sikkert, der i slutningen af 60'erne mange lørdag eftermiddage, gjort et stop ved Linde Brugs for at købe et par øl til lørdagsfesten et eller andet sted i Holstebro. Han har sikker kørt Puch Maxi. Og mon ikke han har bandet og svovlet når han ikke kunne få dyret i gang. Øllene blev varmere og varmere og pigerne ditto koldere. Ikke nogen god start på en planlagt festlig aften i venners lag.

Sådan kan det også meget nemt komme til at gå med regeringens kickstart af dansk økonomi. Teorien bag det at kickstarte er at hvis man øger f.eks de offentlige udgifter til renovering af skoler, børnehaver, plejehjem osv., i f.eks. Linde og omegn, ja så vil borgerne i Hillerød blive så opstemte at de begynder at købe nye køkkener, sådan lidt populært sagt. Altså hvis man kan øge aktiviteten ved hjælp af offentlige investeringer, så vil den stigende aktivitet og faldende arbejdsløshed give så megen optimisme i samfundet, at vi sparer mindre op og forbruger mere. Den økonomiske vækst bliver så at sige selvbærende.

Men det forudsætter, i lighed med Puch knallerten, at motoren er i topform. Det er dansk økonomi desværre bare ikke. Den seneste prognose fra Nationalbanken konkluderer, at dansk økonomi vil køre i slæbespor det kommende år. Problemet er, at dansk erhvervslivs internationale konkurrenceevne simpelthen er for ringe. Vi mister markedsandele, vi mister eksport og vi mister derfor arbejdspladser til udlandet hver eneste dag. Vi taler om små 50 arbejdspladser, der bliver nedlagt i dansk industri hver eneste dag, fordi produktionen flyttes til udlandet. Den manglende konkurrencekraft er vort egentlige problem. Og derfor kan vi danse og hoppe på kickstarteren så tossede vi vil. Det vil ikke fremkalde brølet fra en velkørende motor - højst et par forkølede tøf, tøf.

Jeg tror det er vanskeligt at finde en økonom som ikke mener at det høje danske skattetryk er en af hovedsynderne bag vore konkurrenceproblemer. Andre lande sænker skatterne og reducerer de offentlige udgifter. Til trods for at vi har verdens højeste skattetryk og største offentlige sektor mener regeringen altså, at nye skatter og afgifter og nye store offentlige udgifter er vejen ud af krisen uagtet, at netop skatterne og den store offentlige sektor er vort helt store problem.

Det eneste der kan bringe dansk økonomi ud af en varig lavkonjunktur er øget eksport. Det er, så at sige, benzinen der skal få Villys knallert til Holstebro, ind til lyset, farverne og festen. Stigende skatter til erhvervslivet, stigende energiafgifter mv. svarer til at Villy i frustration over at han ikke kan få gang i Puchèn, gennemtæver køretøjet med pumpen. Det vil blot øge udgifterne til at få knallerten i køreklar stand igen - tilsvarende kickstarten af dansk økonomi. Hvis forudsætningerne for at dansk økonomi bliver selvbærende ikke er til stede, vil en kickstart kun forværre vores langsigtede evne til at få dansk økonomi på fode igen. Der skal gennemføres nogle grundlæggende strukturreformer i det danske samfund med henblik på at styrke konkurrencekraften her og nu. Og så en masse der kan styrke konkurrencekraften på lang sigt. På kort sigt skal skatterne mærkbart ned, det offentlige trimmes og afbureaukratiseres , der skal luges kraftigt ud i regelhelvedet osv. osv.  Derefter kan et venligt skub i form af offentlige investeringer måske sætte ekstra gang i økonomien.

I et af brødrene Grims grumme eventyr hænger der et skilt i spiserummet på en gård. Skiltet lyder ”Arbejde i dag og spise i morgen.” Det holder naturligvis ikke i længden. Men det holder desværre heller ikke i længden at vi læser skiltet bag fra nemlig ”spise i dag og arbejde i morgen”. Det har vi gjort for længe og det skal vi ikke blive ved med for så vil det for alvor gå galt.        

Ingen kommentarer:

Send en kommentar